Tuesday, March 20, 2012

High-tea treats

Salam,


Mendapat panggilan, rupanya Kak Tini. Dia minta dibuatkan beberapa jenis desserts untuk jamuan minum petang bagi tetamu kehormat dari Malaysia. Jamuan itu nanti akan diadakan di New Jersey yang juga dihadiri oleh pelajar-pelajar Malaysia yang berada disekitarnya.


Kehadiran Datin Seri Rosmah bersama wakil-wakil Bakti dan juga pelajar-pelajar PERMATA. Persembahan anak-anak PERMATA amat mengkagumkan. Saya sempat lah juga tengok persembahan mereka ketika mereka membuat persembahan di Pejabat wakil-wakil tetap Malaysia di New York.


Kak Tini meminta saya menyediakan Cupcakes, Strawberry Dip dan Decorated Sugar Cube.


Emmmm.....fikir punya fikir saya akan buatkan 3 jenis cupcakes; Butter cupcakes with buttercream frosting, chocolate cupcakes with chocolate buttercream frosting dan red velvet cupcakes with cream cheese frosting.


Inilah hasilnya: tak sempat nak ambil gambar individual.. dari dalam kotak pun jadilah. 


 
Butter Cupcakes with buttercream frosting

Chocolate cupcakes with swirl butter/chocolate frosting.

Redvelvet Cupcakes with Cream cheese frosting.

 Beberapa hari sebelum tu, rasa macam nak beli aje Strawberry tapi takut pulak tak fresh bila sampai hari nya. Jadi other half kata beli aje di Costco selalunya ada dan fresh.. tapi kalau tak ada beli di Star Supermarket yang dekat rumah ni. Strawberry Dip yang dicadangkan ialah bentuk tuxedo. Payah juga ni....tengok-tengok juga lah U-tube, cara-cara membuatnya. Bukannya apa kadang-kadang lain orang lain pula caranya... jadi kenalah cari yang mudah dan cantik.


Taraaaaa..... ini lah dia Strawberry Dip saya......


 

Fresh, sweet and juicy Strawberries... heaven...


First Coating: white chocolate

Second Coating: milk Chocolate
Final: add  bow and button.


Decorated sugar cube ada lah favorite saya, ianya tersangatlah comel. Bayangkan sugar cube yang comel-lote tu di decoratekan, bertambah lah comelnya. Saya pipekan bunga yang diperbuat dari royal icing. 


 









Date line pukul 5 petang, tapi terlajak ke pukul 6 petang. Kebetulan Ramlah pun kena assigned buat crumble apple dan pengedil daging. Snow pulak turun agak lebat. Kami ambil Kak Sairah dulu sebelum ke delivered destination. Jangan main-main jauh tu Hardford, Connecticut. Abg Azahari pula datang dari Manhanttan..he...he...he..dugaan.. tapi Alhamdulilah semuanya berjalan lancar.. traffic smooth sekali. tepat 10:10 pm, kami sudah pun sampai semula di rumah no 10 Newton.... excellent...


Lamb beryani sudah pun menunggu di atas meja... baru terasa lapar selepas seharian tak makan hanya beralaskan roti canai breakfast aje..terimakasih banyak lah... other half!!!.


Marsha


No comments:

Post a Comment