Tuesday, November 22, 2011

Birthday and farewell Brunch @ Tyngsboro

Salam,


Seorang kawan yang tinggal di Tyngsboro mencadangkan untuk membuat brunch dirumahnya. Kami merancang untuk membuat birthday party cum farewell untuk seorang kenalan yang akan balik ke Malaysia for good.


Saperti biasa saya ditugaskan untuk membuat birthday cake...emmm birthday ni untuk 3 orang serentak. Saya ni kalau cake selalu bak kata orang yang warnanya tenang2 aje.....kali ni saya nak buat yang colornya really terang-benderang.


Tadaaa........ ini lah hasilnya... other-half saya kata "horrible", anak lelaki saya kata macam funeral color.. selalu coffin mat saleh, color dia macam ni dan mereka letak white flowers atasnya...my girl pulak always encouraging and supportive... dia kata "cantik mama... nice"... terangkat lah sikit.... apa nak buat nasiblah labu.....


Birthday Cake
Two-tier cake, dengan peony flowers. Saya suka peony, walaupun besar tapi ia cantik. Spray flowers semuanya diperbuat dari Gumpaste. 1st tier saya buat butter cake dan chocolate cake dengan buttercream frosting sementara 2nd tier Honey Vanilla cake.




Fondant merah dan hitam ni saya beli on-line aje, tak laratlah nak letak coloring, tergeliat tangan saya nak mengulinya lagipun susah nak dapat color yang macam ni...apa yang saya tahu pakar2 cake di NY macam chef rujukan saya Ron Israel semuanya pakai yang ready made... malahan buttercream pun yang dah siap... bukan nya apa kalau sedikit boleh lah buat sendiri tapi kalau dah banyak susah juga. Dapur sudah semestinya penuh dengan debu confectionary sugar.. kalau ready-made consistencynya lebih baik.







Rakan2 yang hadir

Birthday Girls
Lama betul brunch ni, bukan lagi brunch ni masuk tea dan dinner.. hari pun dah gelap... masa untuk balik dan ambil anak2 yang kebetulan hari tu ada class di MIT.. harap2 satu hari nanti anak2 dapat jadi resident tetap MIT pulak.. mana tahu angan2 jadi kenyataan.. Aminnn....


Marsha

No comments:

Post a Comment