Thursday, October 27, 2011

Birthday Cake

Salam,


Kakak2 senior yang ada disini plan nak buat surprise birthday party buat adik Teruna yang dah lama menetap disini. Si Teruna ni khabarnya tak pernah celebrate birthday bagai dan katanya tak pernah ada birthday cake.. Kesian pulak mendengarnya.


Si Teruna ni agak close dengan kami kakak2 senior, sebab dia mempunyai charm nya yang tersendiri. Jadi bukan main manja lagi. Mendapat perhatian penuh dan sentiasa in the list kalau ada majlis makan2.


Saya ditugaskan membuat cake. emmm... saya buat kajian sikit apa bentuk cake yang sesuai buat si Teruna seorang ni. Aha..dah dapat idea.. Texudo cake !!!!!.. sebabnya.. texudo tu ala-ala bagi hint kat dia bila lagi nak tamatkan zaman bujangnya. he... he..he..


Hasilnya... jadilah macam ni.



Kalau nak buat cake yang berfondant, cake tu mestilah yang firm jadi boleh lah tahan berat fondant tu nanti. Cuba tengok disitu berapa layer fondant tu. White shirt, diatasnya vest dan texudo. Sudah semestinya berat berkilo-kilo. Fondant ni sebenarnya buat cantik aje, kalau nak makan? Mintak ampunn...Kalau cake lembut, alamat flat lah jadinya. Jadi saya pun buat marble cake, rasanya sesuai lah kot, combinasi butter and chocolate.


Saya mengambil masa membuat bahagian2 yang diperlukan dengan mengunakan parchment paper dulu. Mengalahkan tailor lah pulak. Iya.. tak bohong exactly macam baju sebenar. Yang menjadi mangsa adalah shirt dan coat Sang Suami.. 





Semua boleh makan tau, saya buat bow, collar, butterfly, bunga Lily dan tag tu dua tiga hari lebih awal, supaya kering dan boleh paint dengan edible coloring pulak.. prosesnya banyak dan remeh.. Oh..ya.. saya cover hardboard tu dengan fondant jugak.. embossed lagi..dengan itu baru lah nampak kemas dan perfect. 



Ramai yang bertanya macammana saya buat bow dan vest tu? bukannya apa dia ada texture..huhh..susah juga nak cerita...sebenarnya saya order edible paper yang bercorak begitu on line. Jadi bila saya buat bow tie tu saya layer kan sekali dengan edible paper tadi.. kena berhati2 sebab edible paper tu tersangatlah nipis, silap hari bulan koyak dan tak boleh pakai.. dan harganya boleh tahan...





Hadiah sepasang baju aje tak cukupkan, jadi saya fikir2 bagus juga kalau saya sertakan juga sejambak bunga. Kalau Teruna, bunga yang sesuai rasanya bunga yang nampak macho sikit kan. Lily menjadi pilihan saya. Bunga dan ribbon tu diperbuat dari Gumpaste, saya touch-up dengan edible coloring dan brush dengan super pearl supaya nampak glossy dan elegant. 








Kalau kita put some details to our work, mesti ia nampak lebih menarikkan. Jadi saya pastikan banyak details saya buat contohnya pada handkerchief, butterfly, border texudo dan board, buttons, tag nama dan yang penting sekali nampak tak jahitan pada texudo dan shirt tu... berjam2 saya membeleknya.. 






Walaupun memerlukan effort dan commitment untuk menyelesaikan sesuatu tugas, bila melihat hasilnya, hati berasa puas. Alhamdulilah Birthday Teruna dapat menyambut Hari Lahirnya yang ke...dan menjadi kenangan sampai bila2. 


Marsha

No comments:

Post a Comment